PUBLIC AFFAIRS QUARTERLY
Volume 31, Number 2, April 2017

EDITORIAL MISCONDUCT

Francgoise Baylis, Alana Cattapan, and Dave Snow

This article interrogates the nature of editorial privilege and authorial
integrity in peer-reviewed academic journals. Focusing on the authors’
experience with publishing a letter critiquing high-profile authors in a
high-profile journal, the article identifies key concerns with (i) the time
it took to complete the peer-review process, (ii) the failure to provide the
authors with the peer-review reports, and (iii) the decision to rewrite our
text instead of allowing us to respond to the peer-review comments. Our
experience suggests that despite the existence of editorial codes of conduct,
encroachments on authorial integrity still occur, and the lines between help-
ful copyediting and unhelpful rewriting of an article are not always clear.

Much has been written about authorial misconduct with specific reference to
plagiarism, fraud, and duplicate publication. Such misconduct on the part
of some authors is arguably a threat to the authorial reputation and integrity of
authors as a class. By comparison, there is scant literature on editorial misconduct.
In part, this is because editorial misconduct is difficult to document and is casily
reduced to an unresolvable “he said, she said” scenario. Moreover, in many ways,
itis not always clear what constitutes editorial misconduct. Despite the existence
ol arange of editorial codes of conduct, the lines between helpful copyediting and
unhelpful rewriting of an article are not always clear, nor are encroachments on
authorial integrity. Indeed, there are significant questions about “where editorial
judgement ends and misconduct begins.”!

As an interdisciplinary and intergenerational group of scholars—one senior
academic in philosophy and biocthics, and two junior scholars of political sci-
ence—with more than thirty-five years of publishing experience between us, we
are confident that, at the very least, we know the norms of academic publishing
and know when problematic conduct is occurring. Like most scholars, we have
storics from the trenches, of times when the peer review of our manuscripts
has been sloppy, uninformed, or unnecessarily harsh, as well as stories of times
when the peer-review process has been exceptionally careful and helpful. Like

143




144 PUBLIC AFFAIRS QUARTERLY

others, we have storics both of wonderful and less than wonderful experiences
with editors. But this story, of a recent experience publishing a commentary in
Nature Biotechnology,? is different, and raises important concerns about the need

for renewed attention to the purpose, scope, and quality of editorial oversight of

the peer-review process and editorial decision making.

Our goal in sharing the details of this experience with the scholarly community
is not to chastise the individuals involved in the editorial process or to criticize
only one journal. Rather, we aim to shed light on a broader problem by openly
asking questions about editorial privilege and authorial integrity using our case
study. For myriad reasons, we did not issuc a formal complaint to Nature Bio-
technology, but we invite and welcome a public response.

EDITORIAL MISCONDUCT

As noted at the outset, scholarship critiquing the academic publication process,
for the most part, has addressed impropriety on the part of authors, including
plagiarism and authorial fraud? and the challenges of peer review, with relatively
little attention paid to editorial practice(s).* One notable exception is the contri-
bution of Richard Smith, former editor of the BMJ, who has chronicled both the
problematic aspects of publishing in academic journals (identifying the ways in
which editors have long been as “unaccountable as kings™) and the abuses that
have occurred in recent years.’

In 2001, there were numerous efforts to codify the role of editors, particularly
in medical and scientific journals. Whereas the International Committee of Medi-
cal Journal Editors has provided guidance on “editorial freedom and integrity”
since 1988, it was only in 2001 that the Committee provided substantial guidance
on how to manage conflicts of interest.® That same year, the World Association
ol Medical Editors issued a statement on the responsibilities of medical editors,
and the Committee on Publication Ethics (COPE), which Smith helped to found,
published its first Code of Conduct establishing minimum standards for edito-
rial practices for academic journals.” These initiatives set voluntary guidelines
for how editors should engage with readers, authors, reviewers, editorial board
members, journal owners, and publishers. There were no real sanctions, however,
for violating these parameters other than expulsion from the organization that
established them.®

Despite the publication of these documents, cases of alleged editorial mis-
conduct have since occurred, some of which have involved a “failure to observe
due process, undue delay in reaching decisions and communicating these to
authors,” and “inappropriate review procedures” that impede timely scholarly
publication.” Consider, for example, the experience of Donald Light and Rebecca
Warburton. They wrote a commentary challenging an oft-cited claim about the
extraordinarily high cost of research and development for pharmaceuticals that has

EDITORIAL MISCONDUCT 145

been used repeatedly to justify their high market price. This oft-cited claim was
originally published in a 1991 article by Joseph DiMasi, Ronald Hansen, Henry
Grabowski, and Louis Lasagna in the Journal of Health Economics." Light and
Warburton submitted their commentary on this article to the same journal. The

journal editors requested “major modifications”"" and would not proceed with
J |

publication unless all errors were addressed. According to Light and Warburton,
however, the issues in question were not erroncous at all. DiMasi, Hansen, and
Grabowski, authors of the original 1991 article,'? were given an advance copy of
the Light and Warburton article and permitted a lengthy reply, to which Light and
Warburton drafted a short rejoinder. The rejoinder, like the original commentary,
was modified substantially by the editors. The editors later decided to publish
neither the commentary by Light and Warburton nor their rejoinder, with no
reasons given. The saga continued through prospective litigation, further rounds
of editorial oversight, and eventual publication, including a published rejoinder
to the rejoinder.” In this way, according to Light and Warburton, the original
authors were given “length and latitude for their wide-ranging, sharply-worded,
and in our view, misleading ‘last word’ response.”"

Consider next a recent problem with Letters to the Editor at the New England
Journal of Medicine (NEJM)." In this case, NEJM published a letter signed by
Benjamin Wilfond and forty-five scholars in bioethics and pediatrics criticizing
the Office for Human Research Protections (OHRP) for “overreaching” in im-
posing a sanction on the lead institution of an extensive NIH-funded trial testing
the impact of air pressure on lung disease in premature infants as well as oxygen
uptake in the same population (Surfactant, Positive Pressure, and Oxygenation
Randomized Trial; SUPPORT).'® The authors argued that there was no evidence
to support the OHRP’s claim that there were risks to participants above “routine
clinical treatment,” and that the OHRP’s claim that adequate risk disclosure had
not occurred in the parental consent process was unfounded. In response, Ruth
Macklin and forty-four bioethicists and other scholars (including Frangoise
Baylis) sought to publish a letter to the editor of NEJM defending the actions of
the OHRP. This effort met with considerable resistance.

The NEJM gives clear directions for authors of Letters to the Editor, indicating
that letters that respond to an NEJM arlicle should “not exceed 175 words (excluding
references),” and letters that do not respond to an NEJM article “must not exceed
400 words (excluding references).” Further, letters “can be signed by no more than
three authors.”'” The letter by Wilfond and colleagues was not held to these rules,
as the letter was 528 words long and signed by forty-six authors. Macklin expected
that a similar “relaxation” of the rules would apply to her letter with respect to
both the length and the number of authors. But this was not so. Initially, the editor,
Jeffrey M. Drazen (having co-authored an editorial in NEJM defending the SUP-
PORT trial)," indicated that the Wilfond letter was considered a publication, so
the word limit for correspondence did not apply. Drazen further indicated that the




146 PUBLIC AFFAIRS QUARTERLY

175-word limit would apply to the letter by Macklin and colleagues. In response
to Drazen’s assertion that the Wilfond letter was not in fact a letter, Macklin wrote
that “it was published under the heading ‘Correspondence,” [and] was addressed
“To the Editor.””"” She also noted that there was no material difference between
the two letters in terms of word count and the number of signatories. Indeed, the
only material difference was that the letters represented differing opinions. After
additional discussion, a letter to NEJM by Macklin and colleagues was published.?

Taken together, these experiences and interventions illustrate problematic
editorial practices.

OUR EXPERIENCE

In the Spring of 2014, we made plans to write a paper that would provide a con-
temporary estimate of the number of human embryos in storage in Canada, as the
most recent estimate (2003) was significantly out of date. The original idea was
to work from a 2013 publication by Geofl Lomax and Alan Trounson, in which
they estimated the number of human embryos in storage in the United States at
1.39 million.*' This figure was itself an update to a 2003 study by David Hoffman
and colleagues that pegged the US number at 400,000.2 Our plan was to use the
same methodology as Lomax and Trounson to update the estimated number of
human embryos in storage in Canada. As the 2003 Canadian estimate used the
methodology developed by Hoffman and colleagues, and the Lomax and Trounson
estimate built on the estimate provided by Hoffman and colleagues, this seemed
like a reasonable strategy.

Taking a closer look at the Lomax and Trounson text, however, we found a
number of methodological and technical errors. We were surprised by this: Lomax
and Trounson are well-established professionals, and Nature Biotechnology is
a high-impact, well-regarded peer-reviewed journal.** We shelved our plans to
use their methodology as a template to update the estimated number of human
embryos in storage in Canada. Instead, we decided to write a briel commentary
outlining the problems with their estimate, and calling for careful empirical
rescarch on the number of human embryos in storage and available for embryo
research in the United States. This seemed to us an important and timely initiative,
as the Lomax and Trounson publication was beginning to garner citations.? On
October 23, 2014, we submitted a short manuscript to Nature Biotechnology for
publication as a “correspondence.”

On February 25, 2015, four months after the original submission date, we
wrote to Nature Biotechnology (o ask about the status of our submission (having
had no communication from the journal other than a note confirming that the
manuscript had been received). There was no response to this communication. On
March 17,2015, we sent a second query to members of the editorial board. Two
days later, we received a response from an editor thanking us for our inquiry and

EDITORIAL MISCONDUCT 147

stating that we would be contacted upon completion of the peer-review process.
On May 8, 2015, having had no further communication from the journal, we
again wrote to ask about the status of our submission. A week later, we received
another response from the editor stating that they had received two reviews and
were awaiting a third. After another two months of silence, we again enquired
about the status of our submission, and on July 22, 2015 (now nine months after
the original submission date), we received notice that the journal would accept
“a shortened revised version” of our correspondence.

On July 24, 2015, we received a revised version of our manuscript, with no
reviewer reports attached and no reference to such reports. The manuscript had
been reduced from 1,645 words (excluding tables and references) to 586 words.
This cut was achieved, in large part, by removing supporting data, explanations,
argument, and some references. In addition, some of our original criticisms were
tempered (e.g., the term “crrors” was replaced with “methodological difficulties™),
other criticisms were deleted, and at least one error was introduced. The justifica-
tion offered for the sweeping changes was the need to omit criticisms discussed
by Lomax and Trounson themselves. To this end, the editors also added a sentence
to our correspondence saying that “Lomax and Trounson discuss some but not all
of these difficulties.” In our estimation, this statement was inaccurate because in
their original correspondence, Lomax and Trounson only acknowledged one of
the seven problems we identified, and did not substantively discuss this (or any
other) problem.*

We replied with a request to see the reviewers’ comments, and with an inquiry
about potential flexibility regarding the length. We were aware of the fact that
Nature Biotechnology instructions to authors specify that “correspondence should
never be more than one printed page.” However, as the Lomax and Trounson cor-
respondence was nearly two pages and as our original submission was shorter
than their correspondence, we hoped for some flexibility on this point.

Within a few days, the editor responded stating that there would be little flex-
ibility regarding the word count. At this same time, we were provided with two
reviewers’ reports. Surprisingly to us, there was no mention of the third review,
which, according to previous correspondence with the editor, was responsible for
the delay in decision making between May 8 and July 22, 2015. Collectively these
two reviews suggested that we alter some language slightly and that we provide
an alternative to Lomax and Trounson’s methodology. One of the two reviewers
claimed our submission was “too lengthy,” but nothingin either of these peer reviews
called for the scope of editorial changes made to our original submission.

We were not given a chance to respond to the reviewers’ comments. Instead, we
were asked to accept the revised text. We pushed back on a few things, including
the error that had been introduced, changes to the title, the removal of certain refer-
ences, and a few semantic points. Most importantly, we asked for the re-insertion
of a sentence detailing one of Lomax and Trounson’s methodological problems




148 PUBLIC AFFAIRS QUARTERLY

that had been deleted in the editorial rewrite: namely, that their baseline estimate
0f 400,000 embryos incorrectly assumed that this number had remained static for
over a decade.”” Ultimately, the editor only accepted changes on minor semantic
points, and rejected the re-inclusion of the sentence detailing the methodological
baseline error—citing space issues as the reason. On September 9, 2015, our cor-
respondence was published in Nature Biotechnology. Our correspondence took
up two-thirds of a page, and was followed by a 180-word response by Lomax
and Trounson.

PROBLEMS WITH THE EXPERIENCE

From our perspective, the peer-review and editorial processes were highly
[raught. On close examination they reveal key concerns with (i) the time it took
to complete the peer-review process, (ii) the failure to provide the authors with
the peer-review reports, and (iii) the decision to rewrite our text instead of allow-
ing us to respond to the peer-review comments. These concerns raise questions
about academic freedom and authorial integrity.

The Nature Biotechnology guide for authors clearly states, with respect to cor-
respondence, that “refutations are always peer reviewed.”?® Morcover, the Nature
policy for peer review states that “correspondence and all forms of published
correction may also be peer-reviewed at the discretion of the editors.” As such,
we expected our correspondence to be peer-reviewed. What we did not expect
is that this would take nine months. In our view, the time it took to complete the
peer-review process was problematic especially in light of the fact that “Nature
Journals are committed to rapid editorial decisions and publication.”? Long
publication delays at Nature Biotechnology are not unheard of,* but given our
previous experiences with publication, the short length of our correspondence
(1,645 words), and the straightforward nature of our concerns about Lomax and
Trounson’s claims, we did not expect it would take nine months. We do not (and
cannot) know all the factors that resulted in this delay, but the number of peer
reviews solicited may have been a contributing factor.

When we were notified of the decision to publish our correspondence, we were
not provided with copies of the peer reviews. When we requested these to try to
understand what might have prompted the journal to rewrite our correspondence,
we received copies of only two of the three reviews, both of which were posi-
tive. No explanation was given for the missing third review. If a third review was
received and suppressed, this runs counter to Nature’s “Peer-Review Policy,”
which states: “We do not suppress reviewers’ reports; any comments that were
intended for the authors are transmitted.”™" If a third review was not received or
did not provide specific or substantive feedback, then presumably the editors
could have been transparent about this. Of the two reviews that were forwarded
to us, one suggested specific revisions to improve the text. We were not given

EDITORIAL MISCONDUCT 149

the opportunity to act on these suggestions, however, and we were only provided
with a substantially revised text for approval.

This second concern—the initial failure to provide us with the peer reviews, and
the decision not to allow us to revise our text in response Lo reviewers’ comments—
represents an important digression from the peer-review process as we know it.
Authors should be entitled to see comments provided by peer reviewers (apart from
confidential notes from reviewers to the editor) without having to ask for them. As
well, they should have a chance to respond to those comments if their manuscript
is being considered for publication. These are critical clements of the peer-review
process that Nature Biotechnology acknowledges in its editorial policies, which
state that peer review is integral to the publication process, not only insofar as it
aids editors in decision making, but also because “feedback {rom referees conveyed
to authors with the editors’ advice {requently results in manuscripts being refined
so that their structure and logic is more readily apparent to readers.”*

This raises the third issue: rewriting the correspondence. It is a disservice to
readers, authors, and reviewers to deny authors the opportunity to respond to
peer reviewers, and instead to simply rewrite the authors’ text. Hyphenation and
rephrasing are one thing, but in our case, very few of our sentences or clauses
remained intact, while certain substantive methodological points were eliminated.
Our text was not simply “refined”; essentially we were presented with a substan-
tially rewritten manuscript, at one-third the length of the original manuscript that
we had submitted.* The changes made to our manuscript were well beyond what
might reasonably be described as copyediting. Further, when we attempted to
make changes to the revisions provided by the editors, we were told that there
was no space for any of our suggested revisions.

On this point, we draw attention to Cooke and Lapointe, who reference a num-
ber of journals—namely, Science, Nature, Tree, and BioScience—that employ
“managing editors to essentially re-write papers after they are accepted.” Cooke
and Lapointe note that while this practice is not generally acceptable, it is toler-
ated given the high impact factors and prestige associated with these journals.™
This is an important areca of publication ethics to interrogate, as prestige and
high-impact factors should not legitimate the appropriation of authors’ content
or the rewriting of their text to fit editors’ preferences.

THE DECISION TO PUBLISH WITH NATURE BIOTECHNOLOGY

Following our failed attempts to negotiate changes to the revised text provided by
the Nature Biotechnology editors, we were left with a difficult decision that, in our
view, authors should not have to face. Our choice was either to accept the publication
of the significantly revised correspondence and risk compromising our authorial
integrity, or withdraw our manuscript and send it for peer review clsewhere. Ulti-
mately, we decided to publish the manuscript in Nature Biotechnology, the journal




150 PUBLIC AFFAIRS QUARTERLY

for which it was intended. This was not a decision we took lightly. We had several
rcasons [or proceeding in this way.

First, we had originally chosen Nature Biotechnology as our publication
venue in the belief that it was important to publish our work in the same journal
and category as the original publication to which we were responding. This, we
believed, would be the most effective way to reach the target audience—that is,
those who would be reading (and quoting) the incorrect information in the Lomax
and Trounson correspondence.

Second, we thought that publication in the same journal as the correspondence
we were criticizing might occasion a corrigendum on the part of the editors (or
an invitation to the authors for them to issue an erratum), thereby increasing the
likelihood that the erroneous claim about 1.39 million embryos in storage in the
United States would not be cited uncritically.

Third, we were concerned by the fact that the original publication by Lomax
and Trounson was garnering citations, and we were worried about incorrect data
being allowed to stand and take hold. Once information is cited multiple times,
the very act of repetition can result in the information acquiring an authoritative
status that can be difficult to dislodge.*® Submission to another journal would
have resulted in further delays and the continued citation of incorrect informa-
tion. Given the pace of scientific advancements and political changes related to
human embryo research, we deemed it important to publish our critique—already
delayed by a year—in a timely manner so that flawed data would not become
entrenched. Since the publication of our correspondence, citations of the Lomax
and Trounson’s data are qualified by reference to our work. For example, our
correspondence is cited in the National Academies of Sciences, Engineering, and
Medicine’s 2016 study on mitochondrial replacement techniques as a qualification
on the Lomax and Trounson data.’” Similar qualifications are found in academic
publications.™ From our perspective, these citations vindicate our decision to
publish our manuscript in Nature Biotechnology, even in a highly edited form,
to prevent the ongoing use of misinformation.

Given that our original reasons for choosing Nature Biotechnology as the
publication venue were still valid, and given our concerns about possible further
delays in publication, we elected to accept the terms of publication stipulated by
Nature Biotechnology and committed ourselves to write a paper on the challenges
we had faced with regard to the appropriate balance of editorial oversight and
authorial integrity. In this way, we hoped to achieve the initial publication goal
(i.e., to correct erroneous data in the public domain) and to initiate a discussion
of editorial practices by documenting our recent experience.

In making this decision, we were mindful of the fact that because editors control
publication venues, there are many incentives for authors not to speak out against
biased or problematic editorial practices. For example, a concern for both emerg-
ing and established scholars is that any commentary on editorial misconduct may

EDITORIAL MISCONDUCT 151

adversely affect future attempts at publication. For our group of authors—one senior
scholar, one new assistant professor, and one postdoctoral fellow—the stakes were
varied, as the protections offered by tenure and a long career are very different from
those facing a new faculty member at the beginning of his carcer, and still different
from those of a postdoctoral fellow still on the job market.

CONCLUSION

Editors (and editorial boards) wield tremendous power insofar as they decide
what is triaged, what is reviewed, what is published, what is corrected, and what
is retracted. As David Resnik and Susan Elmore note, “editors are the linchpin of
peer review, since they make decisions that have a significant impact on the [peer-
review] process and its outcome.”* The current COPE Code of Conduct and Best
Practice Guidelines for Journal Editors emphasizes the importance of “ensuring the
integrity of the academic record” and stipulates that “errors, inaccurate or mislead-
ing statements must be corrected promptly and with due prominence.™! This was
not our experience, and we suspect that it may not be the experience of others. The
Code also comments on the value of encouraging debate: “Editors should encourage
and be willing to consider cogent criticisms of work published in their journal.”*?

Our original correspondence criticized high-profile authors in a high-profile
journal. The criticisms were many and, from our perspective, significant. The
original published correspondence by Lomax and Trounson generated an er-
roneous conclusion that needed to be corrected. Instead of being assisted in this
task, we were hindered in many ways, including the elimination of supporting
data, explanations, and argument, together with significantly delayed publication.
This seems antithetical to the purpose of publication: the effective and timely
dissemination of new knowledge.

Dalhousie University

University of Guelph

NOTES

Frangoise Baylis: The time and reflection needed to write this article would not have been
possible without the generous support of the Brocher Foundation, http://www.brocher.ch.
In addition, this work is supported by the Canada Research Chairs program (2011-2018)
on Impact Ethics.

1. Smith, Trouble with Medical Journals, 144.
2. Snow, Cattapan, and Baylis, “Contesting Estimates.”

3. Martinson, Anderson, and de Vries, “Scientists Behaving Badly.”




152 PUBLIC AFFAIRS QUARTERLY

4. Smith, “Ripping Yarn.” The Committee on Publication Ethics (COPE) has listed nine
cases of editorial misconduct on its websile: http://publicationethics.org/cases/?(%5b0%5d
=im_field_classifications%3A790&(%5b 1 %5d=im_ficld_classifications%3A793. Sec also
Godlee (“Institutional and Editorial Conduct™).

5. Smith, Trouble with Medical Journals, 144.

6. Committee on Publication Ethics, “History of COPE.”
7. Godlee, “Dealing With Editorial Misconduct.”

8. Smith, Trouble with Medical Journals, 153.

9. Gollogly and Momen, “Ethical Dilemmas,” 24.

10.  DiMasi et al., “Cost of Innovation.” This paper was updated in 2003 (DiMasi,
Hansen, and Grabowski, “Price of Innovation”), and the updated information was con-
sidered in the analysis by Light and Warburton (“Extraordinary Claims”).

1. Light and Warburton, “Ethical Standards,” 62.
12, Louis Lasagna was dececased.

13. See Light and Warburton (“Extraordinary Claims”); DiMasi, Hansen, and
Grabowski (“Reply: Extraordinary Claims™); Light and Warburton (“Setting the Record

Straight”); DiMasi, Hansen and Grabowski (“Setting the Record Straight to Setting the
Record Straight™).

14. Light and Warburton, “Ethical Standards.” 65.

15. Macklin, “Conflict of Interest.”

16. Wilfond et al., “OHRP and SUPPORT.”

17. New England Journal of Medicine, “Author Center.”

18. Drazen, Solomon, and Greene, “Informed Consent.” Drazen’s involvement high-
lights an additional concern regarding the conflict of interest inherent in publishing in a
Jjournal that one simultaneously edits.

19. Macklin, “Working with Public Citizen.”

20. Macklin et al., “OHRP and SUPPORT.”

21. Lomax and Trounson, “Correcting Misperceptions.”

22. Hoffman et al., “Cryopreserved Embryos.”

23.  Both Lomax and Trounson were employees of the California Institute ol Regenera-
tive Medicine (CIRM, California Stem Cell Agency). In 2013, at the time of the original

publication in Nature Biotechnology, Lomax was the senior officer to the Standards
Working Group at CIRM, and Trounson was the president.

24. Nature Biotechnology has an impact factor of 41.514. This is the second highest
impact factoramong the research journals published by the Nature Publishing Group (2/162).

25. For example: Ishii, Pera, and Greely, “Ethical and Legal Issues™; Coté et al.,
“Posthumous Reproduction.”

26. To summarize, our correspondence identified seven problems with Lomax and
Trounson’s original correspondence: (1) missing data from 2004, 2011, and 201 2;(2) the
assumption that the 400,000 embryos in storage had remained static; (3) the assumption

EDITORIAL MISCONDUCT 153

that five embryos stored per live birth delivery, based on eight Northern California clin-
ics, would hold across the country; (4) the use of inconsistent live-birth delivery numbers
between 2005-2010; (5) a duplication error for the year 2006; (6) the use of live-birth
deliveries rather than fresh non-donor and donor embryo transfers to determine the number
of stored embryos; and (7) the lack of appreciation of how changes in ART practices since
2003 would affect embryo storage. Of these seven issues, the authors acknowledged that
only 2004 data were missing but did not explain why.

27. The editor claimed that this sentence would simply reiterate difficulties already
mentioned by Lomax and Trounson, and in defense of this claim, pointed to their spnlcncc:
“One must also consider the rate at which embryos are taken out of storage to be discarded,
provided to another couple for fertility treatment or donated to research” (LO.max and TI'OLII?—
son, “Correcting Misperceptions,” 288). However, Lomax and Trounson did not write .tlns
sentence in reference to their 400,000 embryo baseline, nor did they apply it to that baseline.
As such, our criticism of their baseline was relevant and should have been published.

28. Nature Biotechnology, “Content Types.”

29. Nature.com, “Authors and Referees.”

30. Himmelstein, “History of Publishing Delays.”

31. Nature.com, “Authors and Referees.”

32. Nature.com, “Guide to Publication Policies™; emphasis added.
33. Snow, Cattapan, and Baylis, “Contesting Estimates.”

34. Cooke and Lapointe, “Addressing Editor(ial) Malpractice.”

35. For example: Ishii, Pera, and Greely, “Ethical and Legal Issues”; Coté et al.,
“Posthumous Reproduction.”

36. Downie, “Debunking the Myth.”

37. National Academies of Science, Engineering and Medicine, Committee on Ethi-
cal and Social Policy Considerations of Novel Techniques for Prevention of Maternal
Transmission of Mitochondrial DNA, Mitochondrial Replacement Techniques, 99.

38. For example: Cohen and Adashi, “Embryo Disposition Disputes”; Baylis and
Widdows, “Human Embryos and Eggs.”

39. The original submission is on file with the authors and is available on request. One
evident difference is that the original submission included supporting data, explanations,
and arguments. The revised published correspondence is stripped of this information.

40. Resnik and Elmore, “Ensuring the Quality,” 169.
41. Committee on Publication Ethics, “Code of Conduct,” §12.1.

42, Committee on Publication Ethics, “Code of Conduct,” §14.1.

REFERENCES

Baylis, Frangoise, and Heather Widdows. “Human Embryos and Eggs: From Long-Term
Storage to Biobanking.” Monash Bioethics Review 33, no. 4 (2015): 340-59.




154 PUBLIC AFFAIRS QUARTERLY

Cohen, Glenn 1., and Eli Y. Adashi. “Embryo Disposition Disputes: Controversies and
Case Law.” Hastings Center Report 46, no. 5 (2016): 13—19.

Committee on Publication Ethics. “Code of Conduct and Best Practice Guidelines for
Journal Editors.” 2011. http://publicationethics.org/files/Code%200(%20Conduct_2
.pdf (accessed November 21, 2016).

. “History of COPE.” n.d. http://publicationethics.org/about/history (accessed
November 21, 2016).

Cooke, Steven J., and Nicolas W. R. Lapointe. “Addressing Editor(ial) Malpractice in
Scientific Journals.” Ideas in Ecology and Evolution 5, no. 2 (2012): 84-92.

Coté, Stéphanie, Aliya-Oulaya Affdal, Isaac Jacques Kadoch, Pavel Hamet, and Vardit
Ravitsky. “Posthumous Reproduction with Surplus In Vitro Fertilization Embryos: A
Study Exploring Users’ Choices.” Fertility and Sterility 102, no. 5 (2014): 1410-15.

DiMasi, Joseph A., Ronald W. Hansen, and Henry G. Grabowski. “The Price of Innova-
tion: New Estimates of Drug Development Costs.” Journal of Health Economics 22,
no. 2 (2003): 151-85.

. “Reply: Extraordinary Claims Require Extraordinary Evidence.” Journal of

Health Economics 24, no. 5 (2005): 1034—44.

. “Setting the Record Straight to Setting the Record Straight: Response to the Light
and Warburton Rejoinder.” Journal of Health Economics 24, no. 5 (2005):1049-53.

DiMasi, Joseph, Ronald W. Hansen, Henry G. Grabowski, and Louis Lasagna. “Cost of
Innovation in the Pharmaceutical Industry.” Journal of Health Economics 10, no. 2
(1991): 107-42.

Downie, Jocelyn. “Debunking the Myth about Access to Palliative Care.” Blog post on
Impact Ethics, September 30, 2014. https://impactethics.ca/2014/09/30/debunking
-the-myth-about-access-to-palliative-care/.

Drazen, Jeffrey M., Caren G. Solomon, and Michael F. Greene. “Informed Consent and
SUPPORT. New England Journal of Medicine 368, no. 20 (2013): 1929-31.

Godlee, Fiona. “Dealing with Editorial Misconduct.” BMJ 329, no. 7478 (2004): 1301-02.

. “Institutional and Editorial Conduct in the MMR Scare.” BMJ 342 (2011): d378.

Gollogly, Laragh, and Hooman Momen. “Ethical Dilemmas in Scientific Publication:
Pitfalls and Solutions for Editors.” Revista de Saudé Piiblica 40 (N Esp) (2006): 24-29.

Himmelstein, Daniel. “The History of Publishing Delays.” Blog post on Satoshi Village.
February 10, 2016. http://blog.dhimmel.com/history-of-delays/.

Hoffman, David 1., Gail L. Zellman, C. Christine Fair, Jacob F. Mayer, Joyce G. Seitz,
William E. Gibbons, Thomas G. Turner, et al. “Cryopreserved Embryos in the United
States and Their Availability for Research.” Fertility and Sterility 79, no. 5 (2003):
1063-69.

Ishii, Tetsuya, Renee A. Reijo Pera, and Henry T. Greely. “Ethical and Legal Issues Aris-
ing in Research on Inducing Human Germ Cells from Pluripotent Stem Cells.” Cell
Stem Cell 13, no. 2 (2013): 145-48.

Light, Donald W., and Rebecca Nunn Warburton. “Ethical Standards for Healthcare Jour-
nal Editors: A Case Report and Recommendations.” Harvard Health Policy Review
9, no. 1 (2008): 58-67.

. “Extraordinary Claims Require Extraordinary Evidence.” Journal of Health

Economics 24, no. 5 (2005): 1030-33.

. “Setting the Record Straight in the Reply by DiMasi, Hansen, and Grabowski.”
Journal of Health Economics 24, no. 5 (2005): 1045-48.

Lomax, Geoff P., and Alan O. Trounson. “Correcting Misperceptions about Cryopreserved
Embryos and Stem Cell Research.” Nature Biotechnology 31, no. 4 (2013): 288-90.

EDITORIAL MISCONDUCT 155

Macklin, Ruth. “Conflict of Interest and Bias in Publication.” Indian Journal of Medical
Ethics 1, no. 4 (2016): 219-22.

. “Working with Public Citizen: An Academic-NGO Collaboration.” In Bioethics
in Action, edited by Francoise Baylis and Alice Dreger. Cambridge, UK: Cambridge
University Press, forthcoming.

Macklin, Ruth, Lois Shepherd, Alice Dreger, Adrianne Asch, Frangoise Baylis, Howard
Brody, Larry Churchill, et al. “The OHRP and SUPPORT—Another View. New Eng-
land Journal of Medicine 369, no.2 (2013): e3.

Martinson, Brian C., Melissa S. Anderson, and Raymond de Vries. “Scientists Behaving
Badly.” Nature 435, no. 7043 (2005): 737-38.

National Academies of Science, Engineering and Medicine, Committee on Ethical and
Social Policy Considerations of Novel Techniques for Prevention of Maternal Transmis-
sion of Mitochondrial DNA. Mitochondrial Replacement Techniques: Ethical, Social,
and Policy Considerations. Washington, DC: National Academy of Sciences, 2016.

Nature.com. “Authors and Referees. Peer-Review Policy.” http://www.nature.com/authors/
policies/peer_review.html (accessed November 21, 2016).

. “Guide to Publication Policies of the Nature Journals.” April 30, 2013. http://
www.nature.com/authors/gta.pdf (accessed November 21, 2016).

Nature Biotechnology.““Content Types.” http://www.nature.com/nbt/authors/article_types/
index.html (accessed November 21, 2016).

New England Journal of Medicine. “Author Center. Letters to the Editor.” http://www
.nejm.org/page/author-center/letter-submission (accessed November 12, 2016).

Resnik, David, and Susan A. Elmore. “Ensuring the Quality, Fairness, and Integrity of
Journal Peer Review: A Possible Role of Editors.” Science and Engineering Ethics
22, no. 1 (2016): 169-88.

Smith, Richard. “A Ripping Yarn of Editorial Misconduct.” Blog poston the BM.J. October 21,
2008. http://blogs.bmj.com/bmj/2008/10/21/richard-smith-a-ripping-yarn-of-editorial
-misconduct/.

. The Trouble with Medical Journals. London: Royal Society of Medicine, 2006.

Snow, Dave, Alana Cattapan, and Frangoise Baylis. “Contesting Estimates of Cryopre-
served Embryos in the United States.” Nature Biotechnology 33, no. 9 (2015): 909.

Wilfond, Benjamin S., David Magnus, Armand H. Antommaria, Paul Appelbaum, Judy
Aschner, Keith J. Barrington, Tom Beauchamp, et al. “The OHRP and SUPPORT.”
New England Journal of Medicine 368, no. 25 (2013): e36.




PUBLIC AFFAIRS QUARTERLY

'y

mefinitmn

Resecca Kukia, Editor
NicHoLAs RescHERr, Executive Editor
DorotHY HenLE, Operations Manager

Issued with the advice and assistance of the Board of Editorial Consultants

ELIZABETH ANDERSON VIRGINIA HELD THOMAS ROCKMORE
JASON BRENNAN STEPHEN KERSHNAR TOBEY SCHARDING
STEVEN CAHN JOHN KLEINIG KRISTIN SHRADER-FRECHETTE
DAVID DEGRAZI CHRISTOPHER LEBRON KEVIN VALLIER
MICHAEL DAVIS LOREN LOMASKY MARK VOPAT
BRIAN EARP HEIDI MALM LORI'WATSON
SCOTT D. GELFAND ALEX REJCZI REGINALD WILLIAMS
NICOLE HASSOUN KYLE WHYTE
POLICY

The Public Affairs Quarterly is a scholarly journal intended to provide a forum
for the philosophical scrutiny of public policy issues. The quarterly welcomes
the submission of articles in English on current issues in social and political phi-
losophy. However, only self-sufficient essays will be published, not news items,
book reviews, critical notices, or “discussion notes” (short or long). Occasionally
the editor may, however, commission in-depth critical studies of books or public
documents of particular interest.

SUBSCRIPTIONS

The journal is published four times a year, in January, April, July, and October.
The subscription price for institutions in 2017 is $343 for print only or elec-
tronic only or $385 for print and electronic. For individuals, it is $60 for
print only. Single issues are $9o for institutions and $40 for individuals.
For postage to Canada or Mexico, add $10; for all other international mail-
ing, add $35. All correspondence regarding subscriptions, renewals, back
orders, and related matters regarding the distribution of the journal should
be addressed to: Journals Department, University of Illinois Press, 1325 S. Oak St.,
Champaign, IL 61820; phone: 866-244-0626 (toll free), or 217-244-0620;
fax: 217-244-8082; e-mail: journals @uillinois.edu; www.press.uillinois.edu.

Public Affairs Quarterly

Contents for Volume 31, Number 2 (April 2017)

Rebecca Kukla: Introduction to Symposium
on Gender Representation in Value Theory JOUINALS ... 81

Eric Schwitzgebel and Carolyn Dicey Jennings: Women in Philosophy:
Quantitative Analyses of Specialization, Prevalence, Visibility,
and Generational CRANGE .............cccovviiiieniiiiniiiiii e 83

Meena Krishnamurthy: Proportional Representation of Women
in Elite Ethics Journals: To Quota or Not to QUOLA? ..........ccoeveneuiiiiniennns 107

Jennifer Saul: Why So Few Women in Value Journals?
How Could We Find OUE? .....cooveeeiiiiiiiiiiiiieiesei i 125

Francoise Baylis, Alana Cattapan, and Dave Snow:
Editoricl MISCONAUCT ....c.veveeeieeeeiieeeeiie it 143




